Att ta sig runt i Bangkok

Åka buss i Bangkok

Det finns väldigt många olika busslinjer i Bangkok och det är väldigt billigt att åka med kollektivtrafikens bussar här, men har du bråttom är bussarna inget vi kan rekommendera. Vid rusningstrafik kan en busstur mellan två stadsdelar ta uppemot ett par timmar.

Dessutom kan det stora antalet busslinjer förvirra en ovan resenär. För information om vilken linje som du bör välja, hör efter på en turistbyrå, resebyrå eller fråga helt enkelt en lokalinvånare som står och väntar vid en busshållplats. Förhoppningsvis kan denne hjälpa dig, men ha i åtanke att i den thailändska kulturen och samhället kan det anses artigare att svara ”ja”, även om man inte kan svaret på frågan.

Ta en taxi

Se först till att taxin har en ”taximeter skylt” på taket och se sedan till att föraren slår på taxametern när färden startar.

Taxibilarna (ofta Toyota Altis eller Toyota Corolla modeller) är luftkonditionerade och bekväma att åka i. Inte minst efter en hektisk dag i en het huvudstad med shopping på agendan. Bilarna är lackade i olika färgkombinationer men priserna är desamma, såvida taxametern är på.

Startpriset är för närvarande 35 baht och en resa från flygplatsen Suvarnabhumi till början (soi 1-30) av Sukhumvit Road, eller motsvarande, går på ca 3-400 baht inklusive vägtullsavgiften på Express Way.

Under rusningstrafik kan man bli sittande en ganska lång stund i en taxi så var ute i god tid om du skall flyga eller skall träffa någon. Som mest intensiv brukar trafiken vara under tidig kvällstid.

Med motorcykeltaxi

Priset för en tur med motorcykeltaxi är väldigt lågt (i varje fall om man förhandlar med föraren) och denna transportmetod kan vara smidigt vid rusningstrafik, då föraren har möjlighet att köra slalom mellan bilar och bussar.

Tänk dock på att motorcykelolyckor inte är direkt sällsynta i denna stad och se till att föraren lånar ut en hjälm (som dessutom går att knäppa) till dig.

Ta en tuk-tuk

En tuk tuk är en trehjulig motorcykeltaxi som blivit något av en symbol för denna jättelika stad. Defenitivt inte världens trafiksäkraste och miljövänligaste sätt att förflytta sig på, men oftast kan resan bli lite snabbare än i en taxi vid rusningstrafik.

Oftast bör du pruta ner utgångspriset innan du sätter dig i fordonet. Se upp med förare som erbjuder dig resor för10-20 baht eller liknande. Oftast har dessa fått betalt för att ta dig till en skräddare eller en juvelerare etc. Startpriset för en kort resa brukar vara minst 30-40 baht. Längre sträckor kan kosta 100-200 baht.

Med skytrain – BTS

Skytrain, (Bangkok Mass Transit) eller rot fai fah på thailändska, startade sin verksamhet i Bangkok i december 1999, lagom till milleniumskiftet. Den består av två linjer; Sukhumvit-linjen och Silom-linjen med stationen Siam som centralstation och knutpunkt. Vagnarna är luftkonditionerade, vilket kan vara behagligt efter en dag i heta Bangkoks. Vagnarna har givetvis både sitt och ståplatser.

Priset för en resa startar på 20 baht och hamnar därmed någonstans mellan en bussbiljett och taxitaxa.

Se till att du sparar din biljett tills att du gått ut genom spärrarna vid slutdestinationen, annars riskerar du att få betala en kraftigt förhöjd tilläggsavgift.

Ta tunnelbana – MRT

Bangkoks metro, eller tunnelbana, hade sin premiärtur vid Songkran (thailändska traditionella nyåret) i april, 2004. Ena ändstationen är belägen vid Hualamphong (Bangkoks stora tågstation) vilket kan vara ett smidigt och praktiskt faktum om man skall resa vidare med tåg i Thailand.

Priserna är låga och tunnelbanan är att betrakta som toppmodern så en tur rekommenderas absolut. Se till att du sparar din biljett eller åkbricka tills att du gått ut genom spärrarna vid slutdestinationen.

 

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *